Maraton 42 km / 68 km / 94 km

Maratoniin osallistuvilla on valittavissa kolme eri matkaa. Reitti on kaikilla matkoilla sama, mutta Mätäkivenmäellä kierretään reittiä 1-3 kertaa, riippuen valitusta matkasta.

Reittikartta

Vuoden 2024 reitti varmistuu tarkemmin keväällä noin kuukausi ennen kilpailua. Pieniä muutoksia voi tulla, koska varsinkin Urheilupuiston läheisyydessä rakennetaan paljon, mutta pääpiirteittäin mennään viime vuoden reitillä.

Tervetuloa nauttimaan Mätäkivenmäen polkuviidakosta.

Tuusula MTB – Tuusulan Urheilupuisto

Pituus 94 km
Kierrokset 3 kpl
Huoltojen määrä 6 kpl

HUOLTO1. kierros (42 km)2. kierros (68 km)3. kierros (94 km)
Tuusulantien huolto15 km41 km67 km
Korsontien huolto26 km52 km78 km
Maali42 km68 km94 km
Tom Nylundin reitti katsaus. Reitin alku tulee muuttumaan, muuten noudatellaan samaa reittiä kuin videolla.

Reittikuvaus

Lähtöön ryhmittäydytään matkan ja lähtöryhmän mukaisesti. Nopeimmat ja kilpailuhenkisimmät eteen, jos olet enemmän retkeilyasenteella fiilistelemässä, parempi lähtöpaikka löytyy hieman taaempaa.

Lähtö tapahtuu yhteislähtönä ampumahiihtostadionilta mönkijän perässä kohti latupohjaa. Tästä matka jatkuu latupohjaa pitkin kohti kevyenliikenteenväylää. Mönkijä poistuu edestä ja vapaa vauhti voi alkaa. Asfalttia ajetaan noin 4 kilometriä, kunnes saavutaan Mätäkivenmäelle. Tästä alkaa kierrokset joita kierretään 1 – 3, riippuen valitusta matkasta.

Reitti tekee kierroksen Ruotsinkylän puolella, mistä tullaan takaisin Mätäkivenmäelle, mistä todellinen polkuparatiisi alkaa. Polut alkavat lyhyellä serpentiininousulla, mistä jatketaan kangaspolkua kiiveten mäen reunaa ylös-alas muutamaan otteeseen.

Hetkeksi helpottaa, kun reitti tasaantuu harjun päällä kulkevalle polulle. Välillä polku kapenee ja pitää olla tarkkana, että pysyy oikealla reitillä. Tässä kohtaa matkaa on kertynyt mittariin noin 15km ja ensimmäinen huolto odottaa edessä.

Reitti nousee pientä, mutta kivikkoista mäkeä maston juurelle. Nyt pitää olla tarkkana, sillä lyhyt, mutta vauhdikas alamäki päättyy jyrkkään mutkaan vasemmalle. Reitti jatkuu hetken päästä teknisesti vaihtelevaa polkua pitkin ja päättyy lyhyelle vierailulle kevyenliikenteenväylällä, jota pitkin siirrytään Tuusulantien toiselle puolelle.

Reitti nousee hiekkakuopan reunalle, mitä jatketaan hetken aikaa ennen siirtymistä Mätäkivenmäen toiselle puolelle takaisin metsään.

Metsässä jatketaan aluksi leveää väylää, mikä vähitellen kapenee päätyen tekniseen ylämäkeen. Alas tullaan taas vauhdikkaasti ja matka jatkuu mutkittelevaa polkua pitkin kohti Korsontien ylitystä. Liikenteenohjaajat turvaavat ylityksen.

Tien ylityksen jälkeen tulee leveämpi vanha hiihtolatupohja, mikä vähitellen kapenee taas mahtaviksi poluiksi. Vauhdikas polkulasku vie aivan pohjalle, mutta ylöskin on tultava, joten matka jatkuu hiekkatietä ylös takaisin taas polulle. Polkua kierrellään hetki päätyen kalliolle, mistä seuraa hetken päästä tekninen nousu takaisin kallion päälle. Täältä lasketaan mutkitellen alas hakkuuaukean reunaan, josta ajetaan pieni pätkä hiekkatietä päätyen takaisin hetki sitten ylitetyn kallion juurelle.

Polku kiipeää hetken ja jatkuu kohti pientä pyrähdystä latupohjalla. Tästä jatketaan polkuja pitkin kohti viimeistä osuutta Mätäkivenmäellä. Ennen Korsontien ylitystä voit nauttia huollon antimista. Reitti jatkuu Korsontien toiselle puolelle, missä ylitetään pieni oja. Sillalla pitää olla varovainen, varsinkin jos se on märkä.

Matka jatkuu tietä ja polkua pitkin hiekkakuopalle, jossa tehdään tavallista suurempi kierros. Reitti muuttuu pyöreillä kivillä pohjustetuksi ja nyt kannattaa olla tarkkana, ettei lähde rengas alta tai eksy, sillä hiekkakuopalla risteilee paljon reittejä. Reittimerkintöjä kannattaa siis tarkkailla.

Hiekkakuoppa kierretään päätyen takaisin pisteeseen, mistä Mätäkiven kierros alkoi. Jos olet vain yhdellä kierroksella (42 km) matka jatkuu asfalttia pitkin takaisin kohti Tuusulan Urheilupuistoa. Pidempimatkalaisille tämä oli vasta lämmittelyä ja matka jatkuu vielä yhden tai kaksi kierrosta.

Urheilupuistoa kohti reitti jatkuu taas noin 4 km pituisella maantiesiirtymällä. Nyt kannattaa napata edellämenevän selkä seurantaan ja ottaa peesi haltuun. Tämän jälkeen päädytään hienolle polkuosuudelle, entisen varuskunnan metsissä.

Jos tässä vaiheessa kilpakumppaneita on vielä seurana, niin viimeinen paikka yrittää pudottaa seuralaisia on Vesitornin mäki. Sieltä laskeudutaan kohti maalia kiertäen vielä urheilustadion.

Voit onnitella itseäsi reitin läpiajosta ja siirtyä kohti viimeistä huoltoa ja keittolounasta, sekä tutustumaan näytteilleasettajien tarjontaan.