Maraton 43 km / 72 km / 100 km
Maratoniin osallistuvilla on valittavissa kolme eri matkaa. Reitti on kaikilla matkoilla sama, mutta Mätäkivenmäellä kierretään reittiä 1-3 kertaa, riippuen valitusta matkasta.
Matkaan lähdetään saattoajona mönkijän perässä. Vapaa vauhti alkaa hieman ennen Tuusulan itäväylän kävelytielle siirtymistä.
Reittikartta
Tervetuloa nauttimaan Mätäkivenmäen polkuviidakosta.
Faktat
Pituus 43 km
Kierrokset 1 kpl
Huoltojen määrä 2 kpl
Pituus 72 km
Kierrokset 2 kpl
Huoltojen määrä 4 kpl
Pituus 100 km
Kierrokset 3 kpl
Huoltojen määrä 6 kpl
HUOM! Reitin pituus on mitattu ratamestarin tarkkaan kalibroidulla Garminin pyörämittarilla. Mittaus perustuu takarenkaan anturiin, ei GPS:ään. Reitti kiemurtelee niin pienellä alueella, että GPS mittaus oikoo mutkia paljon ja antaa monta kilometriä liian lyhyen kierroksen. Älä siis ihmettele, jos kilpailun jälkeen mittarisi näyttää huomattavasti liian lyhyttä matkaa.
HUOLTO | 1. kierros (43 km) | 2. kierros (72 km) | 3. kierros (100 km) |
---|---|---|---|
Tuusulantien huolto | 15 km | 42 km | 69 km |
Korsontien huolto | 26 km | 55 km | 85 km |
Maali | 43 km | 73 km | 100 km |
Reittikuvaus
Lähtöön ryhmittäydytään matkan ja lähtöryhmän mukaisesti. Nopeimmat ja kilpailuhenkisimmät eteen, jos olet enemmän retkeilyasenteella fiilistelemässä, parempi lähtöpaikka löytyy hieman taaempaa.
Lähtö tapahtuu yhteislähtönä ampumahiihtostadionilta mönkijän perässä kohti latupohjaa. Tästä matka jatkuu latupohjaa pitkin kohti kevyenliikenteenväylää. Mönkijä poistuu edestä ja vapaa vauhti voi alkaa. Asfalttia ajetaan noin 4 kilometriä, kunnes saavutaan Mätäkivenmäelle. Tästä alkaa kierrokset joita kierretään 1 – 3, riippuen valitusta matkasta.
Kierros alkaa Ruotsinkylän puolelta, mihin mennään alittamalla Tuusulan väylä ja kivutaan meluvallin päälle. Tässä kannattaa olla keulilla, sillä reitti kapenee nopeasti jyrkäksi ylämäki poluksi, mihin mahtuu vain yksi kerrallaan. Seuraavaksi seuraa uusi polku osuus, kun puomin jälkeen kurvataan tekniselle polulle. Polun jälkeen palataan takaisin hiekkatielle, joka muuttuu vielä kerran asfaltiksi, ennen kuin tullaan takaisin Mätäkivenmäelle.
Tästä alkaa todellinen polkuparatiisi, joka alkaa lyhyellä serpentiininousulla, mistä jatketaan kangaspolkua kiiveten mäen reunaa ylös-alas muutamaan otteeseen.
Hetkeksi helpottaa, kun reitti tasaantuu harjun päällä kulkevalle polulle. Tässä kohtaa ehtii vilkaista tulevaa huoltopaikkaa, kun ylitetään Korson tien jatke kahteen kertaan. Polku jatkuu taas menemällä rinnettää ylös ja alas, kunnes polku tasoittuu ja lähestytään ensimmäistä huoltoa. Tässä vaiheessa mittariin on kertynyt hieman yli 15 kilometria.
Reitti nousee pientä, mutta kivikkoista mäkeä maston juurelle. Nyt pitää olla tarkkana, sillä lyhyt, mutta vauhdikas alamäki päättyy jyrkkään mutkaan vasemmalle. Reitti jatkuu hetken päästä teknisesti vaihtelevaa polkua pitkin ja päättyy lyhyelle vierailulle kevyenliikenteenväylällä, jota pitkin siirrytään Tuusulantien toiselle puolelle.
Reitti nousee hiekkakuopan reunalle, mitä jatketaan hetken aikaa ennen siirtymistä Mätäkivenmäen toiselle puolelle takaisin metsään.
Metsässä jatketaan aluksi leveää väylää, mikä vähitellen kapenee ja taas välillä levenee, kunnes saavutaan Korsontien ylitystekseen. Liikenteenohjaajat turvaavat ylityksen.
Tien ylityksen jälkeen käännytään vasemmalle ja melkein suoraan kapealle polulle. Polku levenee takaisin vanhaksi latupohjaksi, mikä kääntyy jossain vaiheessa takaisin kohti Tuusulan tietä. Harjun päällä mutkitellaan polkuja pitkin, joka huipentuu vauhdikkaaseen alamäkeen, joka vie aivan harjun pohjalle saakka.
Tässä kohtaa koukkaistaan uutta pätkää, mikä vie takaisin harjun päälle, mutta ei aikaakaan, kun ollaan taas takaisin alhaalla.
Ylös ajetaan hiekkatietä pitkin, mikä yllättää joka vuosi pehmeydellään. Harjun päällä siirrytään polulle, jota kierrellään hetki päätyen kalliolle, mistä lasketaan vauhdikasta polkua alas kurvaten taas nousuun saman kallion päälle. Täältä lasketaan hauskasti mutkitellen alas hakkuuaukean reunaan. Tässä kannattaa nauttia mutkittelevasta polusta. Pienen pätkän hiekkatietä jälkeen tullaan todella tekniselle juurakko polulle. Tässä kannattaa pitää tangosta kiinni ja jumpata hieman pyörän päällä.
Pieni lepohetki latupohjalla, mistä lähdetään takaisin metsään ja noustaan kallion päälle. Tästä jatketaan kurvaillen polkuja kohti seuraavaa Korson tien ylitystä.
Tien ylityksen jälkeen voit hieman huokaista, sillä Korson tien huoltoon on noin 500m matkaa. Nauti huollon antimista, sillä maaliin on vielä jonkin verran matkaa. Mittarissa pitäisi olla noin 26km.
Reitti jatkuu huollon jälkeen hieman mutaisemmalla osuudella, jonka jälkeen ylitetään pieni oja. Sillalla pitää olla varovainen, varsinkin jos se on märkä.
Matka jatkuu tietä ja polkuja pitkin hiekkakuopalle. Reitti muuttuu pyöreillä kivillä pohjustetuksi ja nyt kannattaa olla tarkkana, ettei lähde rengas alta tai eksy, sillä hiekkakuopalla risteilee paljon reittejä. Reittimerkintöjä kannattaa siis tarkkailla.
Hiekkakuopalta löytyy lyhyt mutta haastava nousu. Haastavuuden tekee reilun nyrkin kokouset pyöreät kivet, jotka pyörähtävät helposti renkaan alta pois. Kannattaa ottaa vauhtia.
Hiekkakuoppa kierretään päätyen takaisin pisteeseen, mistä Mätäkiven kierros alkoi. Jos olet vain yhdellä kierroksella (43 km) matka jatkuu asfalttia pitkin takaisin kohti Tuusulan Urheilupuistoa. Pidempimatkalaisille tämä oli vasta lämmittelyä ja matka jatkuu vielä yhden tai kaksi kierrosta.
Urheilupuistoa kohti reitti jatkuu taas noin 4 km pituisella maantiesiirtymällä. Nyt kannattaa napata edellämenevän selkä seurantaan ja ottaa peesi haltuun. Tämän jälkeen päädytään hienolle polkuosuudelle, entisen varuskunnan metsissä.
Jos tässä vaiheessa kilpakumppaneita on vielä seurana, niin viimeinen paikka yrittää pudottaa seuralaisia on Vesitornin mäki. Sieltä laskeudutaan kohti maalia kiertäen vielä urheilustadion.
Voit onnitella itseäsi reitin läpiajosta ja siirtyä kohti viimeistä huoltoa ja keittolounasta, sekä tutustumaan näytteilleasettajien tarjontaan.