Maraton 42 km / 68 km / 94 km

Maratoniin osallistuvilla on valittavissa kolme eri matkaa. Reitti on kaikilla matkoilla sama, mutta Mätäkivenmäellä kierretään reittiä 1-3 kertaa, riippuen valitusta matkasta.

Reittikartta

Tuusula MTB – Tuusulan Urheilupuisto (Reitin alku ja loppu)
Tuusula MTB – Mätäkivenmäki

Faktat

Pituus 42 km
Kierrokset 1 kpl
Nousua xxx m
Huoltojen määrä 2 kpl + maalihuolto

Pituus 68 km
Kierrokset 2 kpl
Nousua xxx m
Huoltojen määrä 4 kpl + maalihuolto

Pituus 94 km
Kierrokset 3 kpl
Nousua xxx m
Huoltojen määrä 6 kpl + maalihuolto

HUOLTO1. kierros (42 km)2. kierros (68 km)3. kierros (94 km)
Tuusulantien huolto15 km41 km67 km
Korsontien huolto26 km52 km78 km
Maali42 km68 km94 km

Reittikuvaus

Lähtöön ryhmittäydytään matkan ja lähtöryhmän mukaisesti. Nopeimmat ja kilpailuhenkisimmät eteen, jos olet enemmän retkeily asenteella fiilistelemässä, parempi lähtöpaika löytyy hieman taaempaa.

Lähtö tapahtuu asfalttia pitkin kohti vesitorninmäkeä. Sen huipulta lasketaan takaisin pohjalle ja noustaan perään varuskunnanmäki ylös, jossa viimeistään saadaan kilpailijat letkaksi. Tästä matka jatkuu latupohjaa pitkin kohti kevyenliikenteenväylää. Asfalttia ajetaan noin 4 kilometriä, kunnes saavutaan Mätäkivenmäelle. Tästä alkaa kierrokset joita kierretään 1 – 3, riippuen valitusta matkasta.

Reitti tekee kierroksen Ruotsinkylän puolella, mistä tullaan takaisin Mätäkivenmäelle, mistä todellinen polkuparatiisi alkaa. Polut alkavat lyhyellä serpentiini nousulla, mistä jatketaan kangaspolkua kiiveten mäen reunaa ylös-alas muutamaan otteeseen.

Hetkeksi helpottaa, kun reitti tasaantuu harjun päällä kulkevalle polulle. Välillä polku kapenee ja pitää olla tarkkana, että pysyy oikealla polulla. Reitti nousee pientä, mutta kivikkoista mäkeä maston juurelle. Nyt pitää olla tarkkana, sillä lyhyt, mutta vauhdikas alamäki päättyy jyrkkään mutkaan vasemmalle. Reitti jatkuu hetken päästä teknisesti vaihtelevaa polkua pitkin ja päättyy lyhyelle vierailulle keveyenliikenteenväylällä.

Reitti nousee hiekkakuopan reunalle, mitä jatketaan hetken aikaa, ennen kuin siirrytään Mätäkivenmäen toiselle puolelle takaisin metsään.

Metsässä jatketaan aluksi leveää väylää, mikä vähitellen kapenee päätyen tekniseen ylämäkeen ja alas tullaan taas vauhdikkaasti ja matka jatkuu kohti Korsontien ylitystä. Liikenteen ohjaajat turvaavat ylityksen ja matka jatkuu kangaspolkua pitkin polveillen alas ja ylös.

Vauhdikas polkulasku vie aivan pohjalle, mutta ylöskin on tultava, joten matka jatkuu hiekkatietä takaisin ylös polulle. Polkua kierrellään hetki päätyen kalliolle, mistä seuraa hetkenpäästä tekninen nousu takaisin kallion päälle. Täältä lasketaan mutkitellen alas hakkuuaukean reunaan, josta ajetaan pieni pätkä hiekkatietä päätyen takaisin hetki sitten ylitetyn kallion juurelle.

Polku kiipeää hetken ja jatkuu kohti pientä pyrähdystä latupohjalla. Tästä jatketaan polkuja pitkin kohti viimeistä osuutta Mätäkivenmäellä. Reitti jatkuu Korsontien toiselle puolelle, missä ylitetään pieni oja. Sillalla pitää olla varovainen, varsinkin jos se on märkä.

Matka jatkuu tietä ja polkua pitkin hiekkakuopalle, jossa tehdään tavallista suurempi kierros. Reitti muuttuu pyöreillä kivillä pohjustetuksi ja nyt kannattaa olla tarkkana, ettei mene rengas tai eksy, sillä hiekkakuopalla risteilee paljon reittejä. Reitti merkintöjä kannattaa siis tarkkailla.

Hiekkakuoppa kierretään päätyen takaisin pisteeseen, mistä Mätäkiven kierros alkoi. Jos olet vain yhdellä kierroksella (43 km) matka jatkuu asfalttia pitkin takaisin kohti Tuusulan Urheilupuistoa. Pidempi matkalaisille tämä oli vasta lämmittelyä ja matka jatkuu vielä yhden tai kaksi keirrosta.

Urheilupuistoa kohti reitti jatkuu taas noin 4 km pituisella maantie siirtymällä. Tämän jälkeen päädytään hienolle polku osuudelle, entisen varuskunnan metsissä.

Jos tässä vaiheessa kilpakumppaneita on vielä seurana, niin viimeinen paikka yrittää pudottaa seuralaisia on Vesitornin mäki, mikä ajetaan uudestaan, mutta nyt toisesta suunnasta. Sieltä laskeudutaan kohti maalia.

Voit onnitella itseäsi reitin läpiajosta ja siirtyä kohti viimeistä huoltoa ja keittolounasta.